Sabtu, 24 Januari 2009

BIHUN SUP TULANG/DAGING








Ada dua version bihun sup tulang/daging yang Aisyah biasa buat. Samaada version yang light atau yang kaw-kaw (jenis berempah). Kedua-duanya sesuai dimakan dengan bihun atau dijadikan kuah soto dan masing-masing ada keistimewaan tersendiri. InsyaAllah pada kesempatan yang akan datang Aisyah akan share resepi untuk bihun yang kaw-kaw nie yang mana popular di negeri kelahiran Aisyah.

Resepi bihun sup tulang/ daging kali ini adalah version yang light dan sedap dihirup. Tidak pedas dan sedap, serta mudah sangat untuk disediakan. Boleh juga gunakan daging ataupun tulang. Di dalam resepi ini Aisyah gunakan tulang sebab takde stock daging dalam simpanan. Makan dengan sambal kicap baru kaw!


BIHUN SUP TULANG/ DAGING

1 paket bihun (direndam dalam air panas hingga kembang dan digunting supaya senang nak makan dan tak panjang sangat. Setelah kembang, tuskan bihun tersebut)
1.5 kg tulang lembu/ kambing (atau 1 kg daging lembu)
3 ibu jari halia (dihiris)
2 biji kentang (dibuang kulit dan di potong saiz kiub)
1 sup bunjut
1 kayu manis (saiz besar, kalau kecil letak 2 kayu manis)
3-4 bunga lawang
4 buah pelaga
8 biji bawang putih (ditumbuk)
7 biji bawang merah atau 1.5 biji bawang besar (dihiris halus dan digoreng hingga garing dan sedikit kecoklatan- tapi jangan sampai jadi bawang goreng)
Air secukupnya

Untuk hiasan
Sedikit bawang goreng
Sedikit daun sup/ daun ketumbar dihiris halus
Sedikit taugeh (optional) (direndam dalam air panas sebentar)
Suhun (digoreng) (optional)
...
Cara-cara
1. Rebus tulang/ daging (yang telah dihiris nipis) dengan halia yang dihiris hingga betul-betul lembut.
2. Setelah tulang/ daging lembut, masukkan bawang putih yang telah ditumbuk, bawang merah yang telah digoreng, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, sup bunjut dan kentang. Rebus lagi hingga kentang lembut dan kuah sebati. Perasakan ia.

Sambal Kicap
3-4 biji bawang putih
4 biji cili padi (Aisyah guna 4 biji cili je sebab cili padi yang ada dalam stok Aisyah nie memang pedas sangat, jadi terpulang lah ikut kadar kepedasan masing-masing)
Kicap manis secukupnya
1-2 sudu air masak
½ sudu gula
...
Cara-cara
1. Tumbuk cili dan bawang putih. Gaulkan dengan gula, kicap dan air.
...
Aisyah suka buat sambal kicap jenis yang pekat gitu, jadi terpulang la kalau nak tambah air itu ikut citarasa sendiri ok. Satu lagi Aisyah nak share tips untuk rebus daging/tulang dengan cepat adalah dengan memasukkan beberapa batang akar pokok pandan sewaktu merebus. Tips ini Aisyah pelajari dari seorang tukang masak di KL tahun lalu. Alhamdulillah mudah dan cepat daging/ tulang tu lembut.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI