Sabtu, 14 Februari 2009

NASI BUKHARI













NASI BUKHARI

Nasi bukhari nie asalnya Aisyah pernah makan di UIA Gombak, memang sedap. Jadi pernah la bual-bual dengan one of my best friends, Kak Ros Aniza dan dia bermurah hati nak berkongsi ilmu bab nasi bukhari ini. InsyaAllah resepi ini agak mudah dan hasilnya menggembirakan. Walaupun rasanya takde la 100% serupa dengan nasi bukhari di UIA tu, tapi insyaAllah kita akan rasa berpuas hati dengan masakan kita.

Resepi nasi bukhari ini Aisyah ambik dari belakang paket rempah nasi bukhari (Jenama Faiza)

Bahan-Bahan
Separuh paket (2 sudu besar) rempah nasi bukhari (Aisyah pakai jenama Faiza)
2.5 sudu besar tomato puree
1 biji bawang besar (dihiris halus)
2 biji bawang putih (dihiris halus)
3 sudu minyak sapi
4 cawan beras dicuci bersih (boleh guna beras basmati atau beras apa-apa yang disukai, atau apa-apa beras dalam stok anda pun boleh)
5 cawan air (gunakan cawan sukat beras untuk menyukat air)
½ biji terung (dihiris nipis dan digoreng dengan minyak, dan dituskan)
½ bunga kobis (di hiris dan digoreng dengan minyak dan di tuskan)

(Nota: Aisyah biasa guna beras wangi jadi Aisyah perlukan 5 cawan air untuk masak nasi ini. Terpulang lah beras apa yang anda hendak gunakan, sama ada beras basmati atau apa-apa beras yang anda biasa gunakan, tapi kena pastikan sukatan air tu betul supaya nasi tak lembik sangat ok)



Cara-cara

1. Tumis bawang putih dan merah dengan minyak sapi. Tumis sikit je jangan sampai garing, agak-agak layu je dah mencukupi.
2. Kemudian masukkan tomato puree dan rempah bukhari dan tumis sampai naik minyak (jangan sampai garing tau, agak-agak dah naik minyak je, terus masukkan ke dalam periuk yang berisi dengan beras dan air, proses ini sekejap je dalam 2 minit je)
3. Masukkan garam dan sedikit perasa.
4. Masak nasi dengan menggunakan “rice cooker” seperti biasa
5. Bila nasi dah masak, kacau nasi biar sebati perlahan-lahan
6. Bila nasi dah betul-betul masak, gaulkan nasi dengan kobis bunga dan terung yang telah digoreng tadi sebelum hiding.
7. Hidangkan dengan lauk kesukaan anda. Kalau nak macam “arab” sikit, makan lah dengan yoguart perisa asli. InsyaAllah sedap.

Aisyah biasanya hidangkan nasi bukhari ini dengan ayam goreng atau ayam panggang Jordan, kambing masak mamak (insyaAllah Aisyah akan berkongsi resepinya kemudian) dan juga sedikit mentimum, tomato dan yogurt (perisa asli).

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI