Ahad, 10 Mei 2009

KUIH BAKAR





KUIH BAKAR
...
Hehehehe...nie adalah salah satu kuih favourite Aisyah...tapi kalau nak original tak main la masak dalam loyang....kena masak dalam acuan yang tersendiri...bentuk bunga lagi...lepas tu potong bentuk baji...memang kuih nie menawan hati tapi kena hati-hati sikit sebab kuih traditional nie biasanya banyak pakai santan - yang mana sangat lah merbahayakan kesihatan. Ikut kata Dr. Safuan, santan nie lebih bahaya dari shark sbb santan lebih banyak bunuh orang.. hehehehe...tapi next time Aisyah ingat nak guna fresh milk/ susu cair dan nak tengok macammana rasanya.
...
Sebab tiada alternative lain Aisyah masak dalam oven dan pakai loyang. Resepi ini memang lemak manis rasanya, insyaAllah menepati citarasa sesiapa yang mencuba. Yang paling best makan part yang ada kerak-kerak...mesti semua orang cop part tu...
...
Biasanya kuih nie warna hijau, tapi sebab takde dalam stock...pening kepala, apa la pewarna nak letak nie sebab Aisyah tengok warna adunan nie macam pucat je....Akhirnya, Aisyah letak pewarna nasi beriyani (warna kuning telur)..hah hambik kau! Nasib baik tak pakai serbuk kunyit! Kah kah kah
...
Resepi ni menghasilkan dua loyang kuih. Aisyah tak suka kuih yang tebal sangat sebab nanti kerak dia kurang, jadi Aisyah separate jadi dua loyang.
...
Bahan-bahan
1 cawan gula
1 cawan jus pandan (blender 4 helai daun pandan dengan 1 cawan air dan tapiskan ia- ambil jusnya)
2 cawan tepung gandum
450 ml santan dalam tin
2 sudu makan butter (Aisyah tukar dengan marjerin)
3 biji telur
1/2 sudu makan garam
sedikit pewarna hijau- atau apa-apa warna kegemaran, heheheh...jangan warna pink sudah la!
bijan yang telah dipanggang
...
Cara-cara
1. Panaskan oven suhu 220 darjah. Kalau oven yang jenis api atas bawah lagi bagus.
2. Sapukan 1-2 sudu minyak dalam loyang dan terus masukkan loyang dalam oven - untuk bagi loyang tu panas. Minyak dalam loyang tu biarkan saja jangan di keluarkan dari loyang. Minyak tu berfungsi untuk menggaringkan kuih. Ada yang guna butter/ marjerin untuk disapu di sekeliling loyang. Apa pun terpulang ikut citarasa masing-masing.
3. Blender semua bahan adunan - kecuali bijan. Blender hingga sebati. Tapiskan adunan supaya adunan tidak berketul.
4. Bila loyang tu dah panas, keluarkan dari oven dan tuang adunan tepung di dalamnya. taburkan dengan bijan hingga penuh.
5. Bakar pada suhu 220 darjah selama 1 jam 10 minit. Adjust masa membakar ikut tahap "kegaringan" yang di sukai.
6. Biarkan hingga betul-betul sejuk baru keluarkan dari loyang. Goncang-goncang sikit loyang supaya kuih mudah dikeluarkan.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI