Selasa, 20 Oktober 2009

PUDING ROTI MARBLE


Aisyah sebenarnya suka sangat mencuba resepi puding sebab suka rasanya yang sedap dan colourful. Ada beberapa puding yang Aisyah dah pernah cuba termasuklah Puding rainbow blackmore (yang sungguh bersari tak terkata, lemak manis berkrim disukai ramai, dan sangat colourful dan sesuai untuk hantaran perkahwinan), rich chocloate pudding (yang penuh rasa coklat, pasti memikat selera) dan juga puding mangga (yang menggunakan mangga harumanis yang sungguh harum dan manis) hahahhah...mmmmm...mmg sedap. InsyaAllah bila ada kesempatan Aisyah akan berkongsi resepinya nanti.
.
Kali ini Aisyah nak share dulu resepi puding marble yang tak kurang sedapnya. Bagi sesiapa yang tak pernah buat puding, cuba lah resepi mudah ini insyaAllah tak mengecewakan. Resepi asal dari Hana 6877 dari Myresepi. Terima kasih pada Hana 6877 yang sudi berkongsi ilmu dengan kita semua. Resepi ini ada keunikannya sebab dicampurkan dengan roti, dan menjadikan puding ini lebih creamy dan kental.
.
Kalau ikut resepi asal, roti yang digunakan adalah roti putih. Tapi sebab Aisyah takde roti putih, so Aisyah guna je cheese bun sebab tu je yang ada dalam stock. Lagipun Aisyah takut roti tu expired pula sebab tak termakan, so Aisyah guna je untuk resepi ini. Alhamdulillah family Aisyah suka sangat dengan rasanya yang lemak manis tu. Pada Aisyah tak kisah kut, letak roti apa-apa pun (mungkin jika ada apa-apa roti di rumah kita yang tak termakan tu, nak di buang sayang pula, jadi boleh utilizekan untuk buat puding ini).
.
Bahan-bahan
4 keping roti putih
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat manis
170ml susu cair
8gm serbuk agar-agar
1/2 cawan gula
2 sudu besar marjerin
3.5 cawan air = 230ml
2 sudu besar serbuk koko
.
Cara-cara
- Rebus 3 cawan air dengan serbuk agar-agar dan gula hingga mendidih di dalam periuk.
- Blend roti, telur, susu pekat, susu cair, dan 0.5 cawan air. Masukkan ke dalam periuk. Kecilkan api, dan kacau supaya tak berkerak.
- Masuk marjerin ke dalam periuk. Kacau lagi hingga nampak tiny bubble.
- Bahagikan kepada 2 adunan. 1 adunan dicampur dengan serbuk koko dan kacau hingga sebati.
- Tuangkan 1 senduk adunan kuning dan 1 senduk adunan warna coklat berselang seli hingga habis ke dalam loyang. Ambil sudu dan gunakan pemegang sudu untuk buat marble. Buat 3-4 kali pusingan.
- Masuk dalam peti sejuk untuk 3 jam. Sedia untuk di makan.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI