Rabu, 21 Oktober 2009

NASI LEMAK SAMBAL IKAN BILIS



Nasi lemak ini adalah resepi yang Aisyah dah pernah beri sebelum ini. Kalau dulu, Aisyah gandingkan dengan sambal udang. Kali ini Aisyah nak share nasi lemak dengan sambal ikan bilis.
.

Nasi Lemak
.
Bahan-bahan
.
4 cawan beras (aisyah pakai beras wangi. Kalau yang guna beras basmathi kena adjust air)
1.5 cawan santan pekat
5.5 cawan air
3 biji bawang merah (hiris halus)
3 biji bawang putih (hiris halus)
1 ibujari halia (hiris)
3 helai daun pandan
1 batang serai (diketuk)
garam secukupnya
sedikit minyak masak untuk menumis

(Nota: Kuantiti air tu ikut kebiasaan anda masak nasi ok. Adjust kuantiti air ikut jenis beras anda. Kegagalan memantau kuantiti air boleh menyebabkan nasi lemak terlembik atau terkeras!)


Cara-cara
- Panaskan minyak di kuali. Tumis bawang putih, bawang merah dan halia hingga agak layu (jangan sampai hitam, asal layu je dah mecukupi, terus matikan api)
- Cuci beras dan campurkan dengan santan, air, serai, daun pandan di dalam periuk rice cooker. Masukkan juga bahan yang telah ditumis tadi, termasuk sekali dengan minyak tumisan bawang itu juga.
- Perasakan garamnya.
- Masak nasi seperti biasa. Bila nasi dah cukup masak, gaul sebatikan nasi tersebut sebab biasanya santan akan naik ke bahagian atas nasi- jadi gaul rata perlahan-lahan.
.
Sambal Ikan bilis
.
50 biji cili kering (gunting pendek, rendam dengan air panas, cuci dan buang biji)
1.5-2 biji bawang besar
6 biji bawang putih
1/2 ibujari belacan
2 ibujari asam jawa
1 mangkuk sederhana ikan bilis
2 biji bawang besar (hiris kasar)
sedikit kicap manis kipas udang (untuk bagi sambal tu warna hitam skit, baru best)
1-2 sudu sos tiram
1 cawan air
Minyak masak secukupnya
.

Cara-cara
- Blender bawang putih, merah, cili kering dan belacan
- Masuk dalam periuk dan masak atas api hingga airnya kering. Gunakan api sederhana. Kacau sekejap-sekejap. Teknik ini adalah untuk mengelakkan dapur menajdi kotor. Kita masuk minyak setelah air nya mengering. Kalau sambal memercik, tutup periuk dengan penutup.
- bila air dah kering baru masukkan minyak masak. Minyak yang digunakan agak banyak supaya sambal garing dengan sempurna. Masukkan juga ikan bilis.
- Kecilkan api. Biarkan sambal masak dan garing. Ambil masa sikit untuk garingkan sambal. Kacau sekali-sekala dan tunggu hingga sambal naik minyak (warna minyak tu kemerah-merahan) dan hingga ikan bilis masak sempurna.
- masukkan kicap kipas udang dan sos tiram. kacau rata. Kicap tu nak bagi sambal berwarna hitam-hitam sikit baru best.
- bila sambal dah cukup garing, ikan bilis dah cukup cantik dan warna sambal agak merah kehitaman (sebab kicap yang kita masukkan tadi), masukkan pula air asam jawa dan 1 cawan air masak, serta 2 biji bawang besar yang dah di hiris kasar. Sebatikan ia. Tambahkan air sedikit lagi jika perlu. Air jangan terlampau banyak sangat, nanti sambal menjadi cair dan tak power.
- masukkan garam, gula dan perasa. Biarkan sebentar hingga bawang layu. Bila dah siap masak, cedok lebihan minyak pada sambal dan buangkan ia.
.
Note: Aisyah suka sambal yang agak manis sikit, (tapi taklah terlampau manis) so biasanya Aisyah letak gula agak banyak. Jadi ini bergantung la citarasa masing-masing, nak pedas atau yang manis. Adjust ikut citarasa sendiri.
.
Bahan-bahan lain
- telur rebus
- mentimum
- ikan bilis goreng/ kacang tanah goreng (optional)
.


Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI