Jumaat, 26 November 2010

AYAM GORENG RANGUP





Assalammualaikum wbkt...
.
Hari ini Aisyah takde nak citer-citer apa lah ...sbb Aisyah selesema.. :(
.
Tapi kan, ayam goreng nie mudah tau tapi sedap...dan bahan-bahannya pun senang je....ada sorang kawan aisyah suggest makan kat Dixie Chicken....tapi bila Aisyah try buat ikut resepi ini, Aisyah rasa rupa dan rasanya lagi best dari Dixie Chicken...tak perlu buttermilk pun, cuma gunakan apa bahan yang biasa ada di dapur anda...Aisyah ambil dari blog kak hana (hanamemories) dan kemudian buat sikit modification....tak ingat pula sapa penyumbang resepi utama...anyway, terima kasih daun keladi..lain kali boleh cuba lagi..ini adalah version yang Aisyah dah ubah..
.
Bahan-bahan
8 ketul ayam (Aisyah guna baby chicken yang di belah 4)
garam secukupnya
4 ketul bawang putih
1 sudu makan serbuk kari
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
1 sudu makan tepung jagung
1-2 sudu kecil serbuk kari daging adabi
1/2 sudu kecil serbuk paprika
2 sudu makan tepung goreng ayam adabi
1 biji telur
sedikit mixed herbs (dried oregano, thymes etc)
minyak secukupnya
garam
.
Cara-cara
- tumbuk bawang putih hingga halus dan campur garam dan 1 sudu makan serbuk kari. Gaulkan kat ayam.
- gaulkan bersama tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, 1-2 sudu kecil serbuk kari daging, serbuk paprika, mixed herbs, garam dan perasa. Gaul semuanya rata-rata.
- Pukul telur, celup ayam pada adunan tepung rata-rata, sampai berbedak-bedak gitu...kemudian celup kat telur yang dah di pukul tadi, kemudian golekkan semula ke adunan tepung tadi...maksudnya (tepung, then telur, then tepung)....golek ayam tu sampai bersalut tebal gitu dengan tepung sebab nak bagi nanti tepung tu crunchy dan tebal baru best...
- kemudian goreng dalam minyak penuh, kasi ayam tu tenggelam tau dan goreng dgn api sederhana...jangan guna api kuat nanti takut ayam tu hangus di luar tapi masih tak masak di dalamnya..
.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI