Khamis, 11 November 2010

CHESTNUT





Assalammualaikum wbkt.
.
Pernah tak tengok buah ini? Orang melayu panggil sebagai buah berangan, mat saleh pula panggil chestnut. Aisyah pun tak pastilah kenapa namanya "buah berangan" dan sapa lah agaknya yang bagi nama macam tu...kesian kan? Tu lah kan, kita nie kalau ada peluang nak beri nama, berilah nama yang baik, sebab itu sangat penting. Panggil kawan pun dengan nama-nama yang baik, dan jangan sekali-kali kita gelarkan orang dengan nama-nama yang tidak elok. Mungkin kita tak sengaja, saja je panggil orang "minah kepoh" ke, "mat cacing" ke etc, tapi itu adalah gelaran-gelaran yang dilarang dalam Islam.
.
Aisyah seronok tengok kawan-kawan beri nama yang baik-baik pada anaknya...ada tu letak nama nabi-nabi seperti Yusuf, Adam, Ismail, atau pun nama-nama yang terkenal di dalam Al-Qur'an seperti Luqman-Al Hakim...takpun ambil nama-nama dari sahabat-sahabat nabi seperi Muaz, Mus'ab, Talhah, Ubaidah, Umar Al-Khattab, Abdul Rahman Auf, Abu Bakar, Hamzah ataupun nama-nama perempuan yang baik seperti Khadijah, Ai'syah, Maryam, Fatimah etc...mudah-mudahan anak yang diberi nama yang baik ini pun akan jadi baik seperti tokoh yang tersebut.
.
Cuba bayangkan kalau kita beri nama yang pelik-pelik sangat, mungkin satu masa nanti anak kita pun akan pertikaikan kepada kita, kenapa tak berikan nama-nama yang baik pada mereka, sebab kadang-kadang ramai yang hanya mementingkan bunyi yang sedap di dengar tapi langsung tiada makna.
.
Kenapa pula kita mesti malu kalau nama anak kita Muhammad, atau Ibrahim, yang bercirikan Islam? Adakan kita rasa nama anak kita macam tak cukup moden jika nak dibandingkan dengan nama glamer-glamer anak orang lain? Jangan ada fikiran begitu. Mengikut statistik di UK dua minggu lepas, nama Muhammad adalah yang paling popular di kalangan bayi yang baru di lahirkan di negara ini. Kadang kala, ada pendapat yang mengatakan nama seperti Ibrahim tu nampak kolot...nama seperti Yusuf tu nampak kampung....padahal tidak kah dia tau bahawa yang empunya nama itu adalah seorang nabi yang bertaraf tinggi di dalam Islam, dan apakah dia merasa "lebih" jika di berikan nama anak dengan rhyme mat saleh, padahal pada Aisyah kalau dah jawa tu, jawa jugak lah...pakai lah nama mat saleh macam mana pun tetap jawa jugak sebab kita nie bukannya lahir sebagai anak mat saleh.....janganlah perasan..kalau dah mmg tak mat saleh tu, pakai lah contact lense warna apa pun, warna lah rambut kasi kaler apa pun...tetap tak nampak macam mat saleh jugak....hahahhaha....(maaf lah kalau ada yang terasa dengan statement ini, tapi janganlah kecil hati ye, sbb Aisyah sendiri pun jawa juga!).
.
Apa hebatnya nak bergaya dan berpakaian macam mat saleh? Apa hebatnya nak nama macam mat saleh? Mat saleh tu pun banyak pakai nama nabi juga....macam David, John, Solomon, Jonah etc..
.
Allah tak lihat rupa kita, Allah tak nilai moden mana nama kita, Allah tak ukur dari segi harta kita, tapi Allah melihat pada hati kita.
.
Tengok macam Bilal, sahabat nabi yang dijanjikan syurga....dia bukan orang kaya...malahan hamba yang berkulit hitam legam...nama pun tak milennium pun, tapi semua orang yang melaungkan azan di panggil bilal, padahal nama sebenar orang yang azan tu adalah ali, ahmad, atan etc etc....tapi tetap juga di panggil bilal masjid...
.
Tengok apa yang Allah sebut dalam Al-Qur'an..."...perempuan hamba yang hitam tetapi beriman lebih baik dari perempuan musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu..."(Al-Baqarah:221).
.
Ok, ok sekarang kita masuk balik cerita buah berangan ini ye...buah ini sangat banyak di jual pada bulan november sebab sekarang mmg musim buah ini. Ada jenis yang manis dan ada juga jenis yang tak manis. Jadi hati-hati sikit waktu membeli. Aisyah makan buah ini masa berjalan ke Istanbul beberapa bulan lepas, banyak gerai-gerai di tepi jalan yang menjual buah ini sebagai snek. Cuma buah ini kurang popular di Malaysia sebab cara nak mamasaknya agak rumit. Mula-mula, pecahkan sedikit buah tersebut, supaya wap panas tak terkumpul di dalam sewaktu memasak buah ini. Kalau kita tak pecah kan sedikit kulitnya nanti buah ini akan meletup ketika di panggang. Hati-hati sikit sewaktu nak pecahkan kulitnya takut terluka tangan. Aisyah letak pisau atas chestnut tu dan ketuk pisau dengan alu lesung batu. Kulitnya biasanya licin, jadi kalau potong pakai pisau tu takut tergelincir pula pisau dan mmg membahayakan.
.
Selepas itu kita boleh panggang atas api, atau panggang dalam oven (dengan api maximum) kira-kira 40-45 minit. Kacau ianya sekejap-sekejap. Kalau buah ini dah masak, kulitnya akan longkah dari isinya dan sangat senang untuk di kupas. Selain itu isinya akan berwarna putih. Buah ini akan mengeluarkan getah ketika di masak dan getahnya boleh menjadikan periuk kita jadi hitam. jadi seeloknya panggang dalam oven dan gunakan tray kaca yang sesuai, jadi mudah untuk kita nak cuci nanti.
.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI