Khamis, 11 November 2010

PUDING KARAMEL



Assalammualaikum wbkt, .

Hari nie Aisyah nak share resepi puding karamel. Alhamdulillah, Aisyah happy sangat tengok puding nie cun je..heheheh. Puding nie sedap tau...rasanya lemak manis berkrim di sukai ramai. Puding nie mmg favourite Aisyah dan suami. Adik beradik Aisyah pun sangat gemarinya. Aisyah selalu buat time bulan Ramadhan sebagai satu juadah berbuka puasa. Teringat dulu masa belajar selalu beli kat bazar ramadhan, waktu tu harganya seringgit (utk sehiris kuih) dan rasanya sekarang tak dapat dengan harga tersebut. Mungkin dah naik 2-3 ringgit kan? Apa-apa pun masak sendiri lebih puas hati, bahan yang digunakan lebih berkualiti dan kuantitinya juga lebih banyak.
.
Aisyah tau tentu ramai yang minat puding ini kan? puding nie senang sangat tau dah hasilnya juga cantik....Actually buat puding nie ada risiko juga, kadang-kadang kuah karamelnya terpahit lah, kadang-kadang terlembik sangat lah, kadanh-kadang macam terkeras pun ada, jadi kali ini Aisyah nak share resepi puding karamel yang just nice je!..insyaAllah anda semua akan puashati dengan hasilnya. Pemilik asal resepi adalah dari blog "resepi raidah" yang telah pun di cuba oleh ramai orang lain dan masing-masing gembira dengan puding karamel yang di hasilkan. Aisyah ada buat sedikit modification (resepi yang Aisyah gunakan adalah seperti di bawah) dan puding itu cantik je ketika di potong serta sesuai je tahap kelembutannya. Jom cuba resepi mudah ini, insyaAllah keluarga anda menyukainya.
.
Bahan-bahan
6 biji telur
1/2 cawan gula
1 tin susu cair
3/4 tin air (guna tin susu cair tu juga sebagai ukuran)
1 sudu teh esen vanila
.
Bahan gula karamel
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
.
Cara-cara
- Mula-mula panaskan pengukus.
- Kemudian buat gula karamel. Panaskan kuali, dan masukkan 1/2 cawan gula atas kuali. Nanti gula tu akan cair dan berwarna keemasan. Jangan tunggu sampai semua gula hangus, bila separuh dari gula dah nampak cair dan bertukar warna emas, cepat-cepat tuang air (tak payah tunggu semua gula cair sbb nanti gula tu jadi pahit pula). bab nie kena hati-hati sikit sbb bila kita letak air, gula tadi akan memericik macam gunung berapi...jaga-jaga tau takut kena muka..elok juga kalau pakai topi keledar bertutup sewaktu nak buat air gula nie (lawak je!)...kalau boleh gunakan periuk utk buat gula, dan tuang air dengan senduk yang panjang so jauh sikit lah dari muka kihkihkih (eii aisyah serius nie tau). Then kacau rata-rata bagi semua gula cair dan kemudiannya bolehlah tuang ke dalam loyang.
- Kemudian, pukul 6 biji telur dengan garfu hingga agak kembang. jangan lama-lama sangat, Aisyah pukul kira-kira 30 saat-1 minit je. Then masukkan gula, dan kacau lagi rata-rata. Then masukkan susu cair dan air dan juga esen vanila. Tapiskan ia (penting nie untuk tapiskan dan dapatkan hasil yang gebu)dan tuang kedalam loyang yang berisi gula karamel tadi.
- pastikan air di pengukus tu dah mmg panas menggelegak
- masukkan ke dalam pengukus dan kukus 25-30 minit.
- kemudian angkat dan sejukkan. Bila dah betul-betul sejuk ambil pinggan besar/ dulang yang sesuai dan terbalikkan ia.
.
Nota: penutup pengukus itu hendaklah di balut dengan kitchen towel jadi air pengukus tidak masuk ke dalam puding karamel.

Tiada ulasan:

KOLEKSI RESEPI